Posted By Costin

Abonatii RSS, de la importanta la monetizarea lor


Vineri spre sambata, am incercat sa aflu de la microbloggerii prezenti pe Twitter, raspunsul la intrebarea: Ce preferati? 5000 vizitatori unici / zi si 1000 rss readers sau 5000 de rss readers si 1000 de vizitatori unici/zi?

Intradevar, intrebarea e usor ambigua si lasa loc de interpretari, insa e interesant de urmarit cum gandesc cei care sunt implicati mai mult sau mai putin in blogging, cand vine vorba de trafic, vizitatori directi, publicarea totala sau partiala feed-ului, necesitatea feedback-ului in comentarii, comunitatea cititorilor, vanzari si alte lucuri ce au legatura cu acest subiect.

twitter_thumb

Discutiile de pe Twitter au durat aproape 2 ore, fiind implicati mai mult de 50-60 de utilizatori, insa am selectat pentru refresh.ro doar o parte dintre raspunsurile directe, 45 la numar:

@GeoAtreides: 5000 de rss readersi. Ei sunt cei mai interesati de ce scriu, si ma vor asculta aproape garantat oricand

@tudormoldovan: si mie mi se pare ca rss reader-ii sunt mai importanti.

@wavenro: RSS readers – e mai ieftin hostingul! 🙂

@pyuric: eu prefer 5000 de comentarii :))))) Serios! Dar daca e sa aleg… 5000 de vizitatori unici – daca nu vin majoritar din Google.

@raduceuca: 5000 RSS readers oricand! Oamenii aia macar stiu ca sunt interesati de ce scriu 🙂

@andreirosca: 5000 de rss readeri si 0 unici/zi. Site-uri care sa existe doar prin contentul pe care il livreaza prin RSS

@floryan: 5000 de unici si 1000 de readeri.

@florinpuscas: eu as prefera vizitatorii pe site. comunitatea e pe primul loc pentru mine. in reader nu poti comenta. 🙂

@rarinca: daca ar fi vorba de un site care traieste din bannere si advertising, i-as alege pe aia multi (5000 de unici) 🙂

@bobbyvoicu: 5000 rss / 1000 unici

@ArielCo: 5000 la rss 🙂

@piticu21: 5.000 rss readers real humans

@siropel: easy one, hai sa mergem pe mai multi vizitatori unici. Oare cati crezi ca citesc click si cancan prin rss?:)

@kleampa: eu as vrea 5000 de readersi ca-s fix interesati de ce le ofer

@piticstyle: 5000 de rss reader! Logic 🙂

@c1neva: 5000 de unici educati, care vin pe site nu din greseala.

@etherfast: 5000 in RSS sunt mai valorosi decat 5000 unici/zi 🙂

@mariustudor: ma gandesc ca la 5000 de rss readers ai mai mult de 1000 de unici sigur :d asa ca merg pe varianta 2!

@SiBlondeleGand: depinde pe ce termen e gandit proiectul.Si cat iti e de foame. Ca sa te hotarasti ce vrei.Blondele sunt pt readersi,daca le intrebi

@RazvanGirmacea: 5000 RSS pentru ca cei fideli iti vor da feedback.

@georgejipa: eu as alege varianta cu readerii

@spuse: aleg 5000 de rss readers – asta inseamna sa fii apreciat

@TheFUA: 5000unici-comunitate,interactiune. cine vrea catralioane in feed, e ipocrit 🙂

@Buddhabar: Aş prefera 5000 de readeri, dar eu nu ofer feed full, deci ar fi si 5000 de vizitatori 😀

@dreamtime333: prefer 5000 in RSS, inseamna ca am valoare. 5000 vizitatori ii aduc cu manele si pitici de gradina porno daca vreau 🙂

@timbuku: cred ca visitors ca sunt mai hardcore ca vin direct pe blog-ul tau.. asa in rss reader esti unul din sute

@catalintenita: 5000 viz unici plus 1000 rss. e mai top of sa mind sa fi vazut direct

@alexandruilie: a doua varianta.

@adrianciubotaru: a doua varianta. Unicii sunt mai volatili decat rss readers. Ce rost sa ai 5000 unici cu 30 sec avg. time on site?

@alexbrie: eu unul prefer 5000 de abonati si 1000 de unici. De cand am iesit din Trafic.ro nu m-am mai uitat alta statistica decat feedburner

@adriansoare: prefer 5000 unici cu 1000 rss. Pt ca reflecta realitatea.

@mariussescu: 5000 unici, 1000 rss. oricum am rss full, deci ar fi cam 4500 unici. apropo, e weekend, relax.

@dumitrescudan: Vise. Dar clar 5000 de rss readers. 😉

@divercitycafe: 5000 de viz apoi 5000 de comments apoi 5000 de readers apoi 5000 de twitter followers

@Nosfer: prima varianta cu vizitatorii. f**k RSS readers, nu vad nici designul, nu vad nici reclama si-s si mai greu de monetizat.

@AlexVisa: 5000 rss-uri any day 🙂

@manafu: Prefer cititorii prin RSS. Sunt fan RSS si apoi e vorba de cititori fideli, nu de aterizati din nu-stiu-ce cautari sau ocazionali!

@ngabyn: prefer 5000 rss pt ca sunt fideli, ceilalti 5000 de unici nu stii daca se mai intorc 🙂

@cti97: 5000 rss si 1000 vizitatori

@razvanantonescu: 5000 RSS. E mult mai avantajos long term si sunt mai “reali” decat 5000 unici web only

@DanielDamian: Depinde de nişa blogului. Dacă e vorba de ceva personal (ex: danyblog.com), varianta a doua 🙂

@MihaiDragan: second one. For sure.

@ovidiunegrean: As prefera 5000 RSS ca sunt fideli. Desi eu de multe ori in RSS citesc doar titlu, pe cand vizitatorii probabil stau mai mult p pag

@cochinescu: 5000 rss 1000 unici.

@anurim: 5000 rss readers si 1000 unici pe zi

31 de microbloggeri au raspuns in favoarea cititorilor abonati prin RSS. Veti recunoaste probabil printre ei destui de multi bloggeri vechi, antreprenori sau persoane implicate direct in bloggingul din Romania.

Cel mai radical dintre respondenti este Andrei Rosca1, managerul bookblog.ro, care anunta pe blogul personal faptul ca bookblog.ro, blog aflat in top 3 bloguri in Romania (sursa Zelist) si cel mai bun blog de cultura, renunta incepand cu martie 2009 la a vinde publicitate prin bannere afisate pe site.

thumb_andrei_rosca

Nu inseamna ca nu mai vindem publicitate deloc, fiindca avem multe proiecte, suntem multi oameni, si daca vrem sa facem ceva e nevoie de bani. Insa nu vom mai vinde bannere.

Peste o saptamana incepem sa eliminam din spatiile de bannere. Mai intai 25%, apoi inca 25, si tot asa. Am refuzat deja primii clienti care erau dispusi sa ne dea bani pe bannere si i-am convins pe primii sa bage acei bani in alte tipuri de publicitate. Fiindca noi nu mai credem in bannere ca panaceu si nu ar fi etic sa le mai vindem.

Nu spun ca nu au si ele rolul lor. Il au, insa nu sunt un panaceu. Daca vrei notorietate, awareness, atunci da, se poate discuta despre eficienta lor, despre cat de adevarat e de fapt ad-blindness-ul etc. Dar daca vrei altceva…

Andrei RoscaSi daca totul s-ar schimba?

Intreberea de pe Twitter a avut si 2 reactii in blogosfera:
Gheorghe Stefanov si Ramona FloreaVizitatori sau cititori de rss feed?
Cristina ChipuriciVizitatori unici, abonati sau comentatori?

Pentru ca am fost intrebat la randul meu ce as prefera intre abonatii prin RSS si vizitatorii site-ului, raspunsul meu este abonatii prin RSS. Mai mult decat atat, sunt adeptul publicarii in totalitate a articolelor de pe blog in feed, deoarece cred in faptul ca bloggul este in primul rand un instrument puternic de propagare a informatiei si abia apoi putem discuta despre o sursa de venit.

Am citit raspunsurile in defavoarea abonatului RSS, insa argumentele nu m-au convins.

1. Abonatii prin RSS nu participa la comentarii
Gresit! De ce nu gandim ca e posibil ca subiectele abordate in articole sa nu fie deosebit de antrenante / interesante pentru a a-l pune pe abonat sa interactioneze? Nici blogurile cu 2, 3 sau 4000 de vizitatori unici pe zi nu au sute de comentarii la fiecare articol.

2. Abonatii prin RSS nu reprezinta o comunitate
Gresit! Este posibil ca in functie de tematica blogului sa reprezinte o comunitate puternica si educata. In plus m-ar mira ca procentele de 40%, 50% sau chiar 60% din vizitatorii unui blog ce ajung din motoarele de cautare, in speta Google, sa faca parte din comunitatea blogului respectiv.

3. Abonatii RSS nu ar citi Click si Cancan
Corect! Insa problema cea mai mare a blogosferei este procentul mic al blogurilor de nisa.

Cum majoritatea bloggerilor care urmaresc sa scoata si bani de pe urma jurnalului online descopera ca detin bloguri generaliste, fac imprudenta de a aborda din ce in ce mai multe subiecte de scandal, usor digerabile pentru publicul larg si rapid indexabile in motoarele de cautare. Tonul blogului devine taios, critic si acuzator iar personalitatea blogului se pierde in noianul de stiri de scandal, contopindu-se cu acestea.

Evident, concurenta creste iar blogurile traiesc doar de pe urma cresterilor repetate si rapide de trafic ce ung vanitatea bloggerului, caci despre castiguri nici nu se pune problema, monetizarea fiind destul de dificila chiar si la cateva mii de unici pe zi, din cauza lipsei autoritatii blogurilor respective.

Exista totusi si castigatori de pe urma tuturor blogurilor generaliste pe care le putem observa sarind cateva zile pe luna de 30-40k unici pe zi, in trafic.ro, iar aceia sunt proprietarii blogurilor generaliste / personale / vechi, cu notorietate, ce au inceput deja sa intre in mediaplanurile, destul de putine de altfel, agentiilor ce includ si bloguri in portofoliu.

4. In RSS reader esti unul din sute de alti bloggeri
Gresit! Nu cred ca sunt multi care citesc sute de feed-uri rss, insa aceia cu siguranta au impartit feedurile pe categorii de interes. In acest caz revin la blogger, blog si articolele pe care le scrie, la gratul de interes si interactivitate al acestora. Depinde numai de blogger si de articolele pe care le scrie pentru

5. Abonatii prin RSS nu sunt masurabili
Partial corect si depinde foarte mult de cat de nisat e blogul respectiv. Daca vorbim de exemplu de un blog pentru pasionatii de bonsai m-as mira ca acei 5000 de abonati RSS sa nu fie extrem de valorosi. Bine, exemplul nu e cel mai potrivit pentru ca in acest caz si cei 5000 de vizitatori web-only e posibil sa fie la fel de valorosi, insa intelegeti voi unde vreau sa bat.

Mai mult decat atat, RSS Readerele au inceput sa-si mareasca facilitatile in acest sens, oferind destule statistici care combinate cu notorietatea, nisa si autoritatea blogului sunt cred capabile ca in 6 luni, 1 an, sa convinga orice client de importanta abonatilor.

Importanta abonatilor RSS

In plus fata de ideile dezbatute mai sus, pot aduce doua argumente care sa te convinga sa incerci sa cresti numarul de abonati prin RSS.

1. Abonatul RSS este un heavy internet consumer
Pentru a folosi un RSS Reader, se presupune ca utilizatorul apartine sferei heavy internet consumers, iar relevanta numarului lor creste sau scade in functie de subiectele abordate pe blog. De exemplu, 1000 de abonati pe refresh.ro sunt probabil de 10 ori mai valorosi decat 1000 de abonati rss pe ecostin.com, blogul meu personal.

2. Abonatul RSS iti poate oferi vizibilitate
Majoritatea celor care folosesc un RSS Reader detin si un blog, si devine astfel prima ta linie de promovare a articolelor deoarece ei sunt primii care iti vor prelua informatiile, care te vor cita, care iti vor oferi expunere.

Inca vindem bannere, insa nici acelea prea multe

Revenind la monetizare, Andrei Rosca face parte din linia I a antreprenorilor care renunta la banner in conditiile in care bannerul este inca modalitatea utilizata de agentii si clienti pentru a-si face publicitate.

Probabil Andrei se grabeste, insa sunt convins ca fara antreprenori vizionari, care sa-si asume riscuri, nu putem vorbi de progres si de descoperirea altor posibilitati de monetizare.

Am incercat de asemenea sa culeg cateva pareri avizate de la oameni implicati direct in vanzarea de publicitate online in Romania. Acestea aduc totusi in lumina faptul ca piata e in schimbare, insa e nevoie de timp.

Parerea mea e ca blogosfera ar trebui sa-si asume si ea riscuri, si din ce in ce mai multi bloggeri sa incerce sa foloseasca cunostintele castigate in ani de blogging personal sau generalist, si sa le investeasca in bloguri de nisa, devenind astfel voci in domenii pe care le stapanesc.

Intrebarile la care au raspuns cu amabilitate Ionut Oprea2, Orlando Nicoara3 si Magdalena Zander4, au fost urmatoarele:

1. Ce ar fi mai interesant de vandut la un blog? 5000 de rss readers sau 5000 de unici?
2. In practica care se vind mai usor?

thumb_ionut_oprea

1. 5000 de unici, pt ca sunt o audienta activa si masurabila, atat ca masa, cat si in activitatea pe care o desfasoara. rss-ul nu permite analytics ca emailul, si feedburner nu e suficient. Nu pot vinde ceea ce nu pot masura cum trebuie.

2. idem, din aceleasi motive. Pot fi vanduti la pachet 5000 de unici si cateva mii de rss readers, ceva mai scump decat doar 5000 unici.

Ionut Oprea, General Managerl, Standout.

orlando_nicoara_thumb

1. 5000 rss pt ca sunt useri peste medie.

2. 5000 unici deoacere clientul trebuie sa-si vada bannerul pe site.

Orlando Nicoara, General Manager, MediaPro Interactiv.

thumb_magdanela_zander

1. Mai interesant 5000 rss. Mai profitabil si mult mai simplu 5000 de unici. Nu-i asa de mare bataie de cap sa convingi clientul :). Este un drum pe care l-a mai batut, stie cam la ce se poate astepta.

2. Acum? 5000 de unici. A vinde rss-uri acum seamana putin cu a vinde bannerele clasice acum 5-6 ani :). Peste un an doi insa este posibil sa se schimbe situatia.

Magdalena Zander, MD, Intact Interactive

De ce avem totusi nevoie, in afara de risc, sa trecem la noi modalitati de monetizare? Fortand putin nota si trecand peste abonatii RSS, cand credeti ca se vor vinde la pachet, pe langa campaniile pe bloguri, si primele campanii pe Twitter?

Puteti sa luati in calcul chiar acest articol la care au participat direct cateva zeci de persoane, feedback-ul fiind rapid si diversificat.

Note de subsol:
1. Andrei Rosca – manager bookblog.ro. LinkedIn | Blog | Twitter
2. Ionut Oprea – General Manager at STANDOUT. LinkedIn | Blog | Twitter
3. Orlando Nicoara – General Manager, MediaPro Interactiv. Blog | LinkedIn | Twitter.
4. Magdalena Zander – MD, Intact Interactive. LinkedIn | Blog

Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments