Posted By Raluca Popa

Despre online in blogosfera, saptamana 17 – 23 august


In fiecare luni, Raluca Popa face pentru refresh.ro sinteza celor mai populare, utile sau inedite articole despre subiecte de online din blogosfera romaneasca.

Anumite aspecte au fost vehiculate cu precadere pe blogurile romanesti in ultimele zile: publicitatea pe bloguri, taxarea accesului la continutul online, maturizarea continutului din blogosfera.

Seria de articole care au abordat tema reclamei pe blog a inceput dupa un review pe teme de IT&C scris de Alex Mihaileanu1 care a fost interpretat drept advertorial. Concluzia: Noua obsesie a cititorului roman de bloguri este reclama pe blog, privita in ultima vreme drept“capra vecinului in versiune electronica.”

La scurt timp Cetin Ametcea2 intreaba De ce va deranjeaza reclama pe blog? unde subliniaza munca din spatele unui blog – care il indreptateste pe autor sa isi rentabilizeze produsul – iar Vali Petcu3 intervine cu ideea instalarii unei taxe pentru cititori pentru a elimina reclama de pe blogul personal.

Un articol pe tema informatiei din online platite a aparut recent si pe pr365.ro:

[…] ideea este cea a implementării unui sistem de remunerare prin click-uri, care să ia în calcul si durata de consultare a articolului respectiv si dimensiunile sale electronice. Deocamdată nu e clar dacă o astfel de taxă ar putea fi obligatorie pentru utilizatori. […] Internautii se vor dovedi greu de convins, în conditiile în care studiile recente arată că majoritatea nu par dispusi să dea bani informatiile pe care le-au avut vreme îndelungată pe gratis.

Articolul se refera la un proiect ce prevede taxarea unui pachet de articole din presa scrisa internationala, dar intrebarea este aceeasi: esti dispus sa platesti o taxa lunara pentru a citi continut online?

O documentare suplimentara poate fi gasita si pe adevarul.ro la care trimite Dragos Stanca4 in articolul Lectura obligatorie pentru jurnalisti si publisheri de ziare, in care este invocata luarea cat mai rapid a unei decizii in privinta platii pentru continutul premium pus online, ca parte componenta a unei strategii de supravietuire pentru presa clasica.

Si daca tot ar putea fi confruntata cu aceasta posibilitate, audienta de pe web va tinde sa devina si mai pretentioasa si sa pretinda din ce in ce mai multe materiale de calitate. Asa ca Bogdan Theodor Olteanu5 ofera cateva resurse pentru scrisul cat mai profesionist intr-un articol care, desi se adreseaza in principiu PR-istilor si advertiserilor, trimite la tehnici esentiale de scris utile oricarui autor.

Stapanirea cat mai extinsa a tehnicilor respective pare o conditie esentiala si in contextul ideii expuse de Bobby Voicu6 pe capslock.ro: unii bloggeri din Romania ar putea activa cu succes ca editorialisti, beneficiind de cateva avantaje in acest sens: stilul fresh, abilitatea de a transpune in scris experiente de viata inedite, interactivitatea cu care sunt obisnuiti din blogging.

Cu alte cuvinte, ideile de mai sus ar indica faptul ca ne indreptam spre un segment de continut online premium, taxabil atat in blogosfera cat si in presa online, ca vom intalni articole scrise din ce in ce mai profesionist pe bloguri si ca putem vedea noi editorialisti aparand din randul bloggerilor.

Utopii sau viziuni realiste?

Note de subsol:
1. Alexandru Mihaileanu – Associate Reporter, hotnews.ro. Blog | LinkedIn | Twitter
2. Cetin Ametcea – blogger, arhiblog.ro. Blog | Twitter | LinkedIn
3. Vali Petcu – blogger. blog | LinkedIn | Twitter
4. Dragos Stanca – Managing Director, F5 Realitatea-Catavencu. Blog | Twitter | LinkedIn
5. Bogdan Theodor Olteanu – Director, PR Division at Millenium Communications. Blog | LinkedIn | Twitter
6. Bobby Voicu – Blogging Consultant, FTW Media. LinkedIn | Blog | Twitter

Raluca Popa | Editor @ refresh.ro Twitter | Blog personal

View Comments