Posted By Adrian Soare

Este social media corect folosita de companiile romanesti?


Martea trecuta, intr-o discutie cu Cristian Manafu1, Mihai Dragan2, Bogdana Butnar3, Sorin Tudor4 si Costin Cocioaba5 despre cum pot folosi companiile social media pentru a comunica, am ajuns la cateva idei comune:

– Social media e importanta, nu poti sa nu tii cont de ea in momentul de fata,

– Desi e importanta, regulile inca nu sunt scrise, exista desul loc pentru improvizatie si creativitate,

– Impactul campaniilor pe social media e mai mult calitativ decat cantitativ. Sunt putine campanii facute ca sa genereze vanzari, majoritatea axandu-se pe comunitate, interactivitate si atasament fata de companie

– Majoritatea utilizatorilor de social media sunt acolo pentru ei insisi si nu pentru ceilalti. Daca vrei sa ii atingi trebuie sa te apropii de ei fara sa le bagi mesajul pe gat.

Restul concluziilor le veti vedea intr-un studiu care va fi prezentat la Webstock 2009.

In acelasi timp daca ne uitam ce fac altii pe social media observam ca daca vrei sa monetizezi, poti sa monetizezi!

Exista o companie care a facut 100.000.000 $ (milioane) in 2009 din social media. Cu useri impartiti intre Facebook si Hi5, Zynga are 5 jocuri din top 25 de jocuri cu cei mai multi useri activi pe Facebook.

Daca ai cont pe Facebook sigur ai primit macar o data invitatie de a te inscrie in Mafia Wars, Farmville sau Poker. Numai Farmville are peste 35 milioane de utilizatori inscrisi din care 12 milioane sunt activi IN FIECARE ZI. Banii se fac din cumpararea si upgradeul de produse virtuale. Putin de la multi cum s-ar spune. Functioneaza.

In acelasi timp, Ionut Oprea6 a prezentat niste statistici interesante despre companiile aflate pe Facebook si Twitter si interactiunile pe care le fac cu utilizatorii. Trecand peste faptul ca nu imi dau seama de unde si-a luat Ionut datele si ca banuiesc ca a stat si a numarat manual fiecare “comment” si “like” pe care l-a gasit acolo si ca multe companii care sunt active nu au aparut in statistici (ex. Gaia Boutique Club), observam ca felul in care folosesc acestea mediile Social Media este inca la un nivel de Push Advertising.

Sa vorbesti singur nu inseamna interactiune. Sa nu-mi spuneti ca GSP pe twitter e un exemplu de companie care foloseste eficient twitterul si comunica.

Sunt de acord insa cu ceea ce scrie Silviu Istrate7 intr-un comentariu pe Daily Business din care citez:

Silviu Istrate

Eu cred ca ar trebui intai sa intelegem ce inseamna social media.

Implicarea in social media in Romania se percepe ca fiind o campanie care dureaza x saptamani si care are ca principal obiectiv expunerea unui banner (widget) pe Y componente ale social media (bloguri, retele sociale,etc.) si care are un grad de interactivitate cu utilizatorul. Acest lucru este echivalent cu a pune un banner interactiv pe aceste componente.

Social media Marketing inseamna sa creezi o comunicare continuua cu utilizatorii. Iar in cadrul acestei comunicarii continuue sa vii cu astfel de campanii care sa creasca numarul de oameni implicati in aceasta comunicare companie/brand – client.

Eforturile de a creea campanii de acest gen fara a aduna fanii brand-ului intr-un loc in care sa realizezi comunicarea cu ei vor fi percepute ca si reclama si vor avea rezultate pe termen scurt.

Astfel, mi se pare absurd sa spui ca nu s-au gasit inca solutii cand de fapt nici o companie din romania nu a realizat decat o alta forma de a pune bannere mai ieftin.

Silviu Istrate, account manager, Webright Media

Note de subsol:
1. Cristian Manafu – Partner, Evensys. Blog | LinkedIn | Twitter
2. Mihai Dragan – manager MBDragan. LinkedIn
3. Bogdana Butnar – Managing Director MRM Partners. Blog
4. Sorin Tudor – Managing Director, Project365 Communication. Blog | LinkedIn | Twitter
5. Costin Cocioaba – owner, re:Fresh.
6. Ionut Oprea – General Manager at STANDOUT. LinkedIn | Blog | Twitter
7. Silviu Istrate – account manager, Webright Media. LinkedIn | Twitter

Adrian Soare | Editor @ refresh.ro Profil LinkedIn | Twitter | Blog personal

View Comments