Posted By Costin

Jurnalismul online, intre volume, cancan si presiunea de a fi primul care “da stirea”


Sunt informatii pe care presa online din Romania le verifica pentru ca sunt usor de verificat: apar pe fluxuri, apar in toata presa internationala, apar in urma interviurilor televizate sau sunt preluate de la trusturile de presa care publica online continut video.

Nu sunt jurnalist, insa am o banuiala ca jurnalismul incepe abia din acest punct, documentarea fiind nu neaparat vitala pentru construirea unui brand si a audientei, pe cat de necesara si aducatoare de continut propriu care face diferenta.

Iar in urma unor intamplari ca aceasta eu nu vad decat cele 3 predicate din titlu ce definesc atmosfera din majoritatea redactiilor online din Romania:

Se urmaresc volume in detrimentul subiectele proprii. Subiectele proprii inseamna munca mai multa, documentare si cel putin un telefon sau un email trimis pentru o declaratie. Iar un editor nu mai poate scrie cel putin 2-3 stiri pe ora, iar batalia pentru titlu poate naste monstri.

De vina este intr-un fel si consumatorul care dicteaza prin comoditate, fiindu-i cu mult mai usor sa gaseasca totul intr-un singur loc, decat sa cotrobaie pe google sau din link in link pe site-uri de stiri pentru a gasi informatia pe te miri unde si sa fie obligat sa se obisnuiasca cu alte layout-uri, alte formulari, etc.

Urmariti-va ce tastati prima, a doua si -maxim- a treia oara cand auziti pe Twitter, de exemplu, – sau orice alt mediu rapid de raspandire a unei informatii – o stire (fara link).

De cele mai multe ori nu veti cauta pe mai mult de 2 site-uri o informatie. Iar daca pentru voi al doilea si al treilea e posibil sa apartina concurentei, pe consumator nu-l prea intereseaza acest aspect decat daca vrea sa vada ce spun si ceilalti.

Se urmaresc titlurile pompoase, care atrag, si leadurile care contin verbe ce rascolesc firea umana, dublandu-le de cele mai multe ori pe cele din titlu. A ucide, a se arunca, a se sinucide, a suspenda, a demisiona, a elimina, a schimba, a da afara, a inchide sunt probabil cateva dintre cele mai utilizate. Alaturi de nume sonore, non-vedete / valori sau subiecte de interes imediat pentru mass-publishing, acestea sunt elementele de baza pentru a face trafic.

– Trecand peste SEO, micsorarea bugetelor din ultimii ani au dus la presiuni imense in majoritatea redactiilor din online-ul romanesc. Asupra editorilor, fireste. Daca bani nu facem, barem sa fim primii. Primii care dam stirea. Primii sau printre primii ca numar de vizitatori unici, afisari, numar de fani pe Facebook sau orice alt indicator care ar incalzi in timp agentiile si clientii.

Nu conteaza ca mai “omoram” din greseala pe cineva, am fost/suntem primii. Nu conteaza daca informatia nu are nicio legatura cu realitatea, corectam din mers, doar nu e ziar si am fost/suntem primii. Iar greselile la acest nivel se uita destul de rapid, oricum in cateva ore apare ceva mai spectaculos. Sau se fabrica.

Bonus: Faceti-va un obicei din a urmari si link-urile (url) stirilor pe care le cititi. Puteti afla multe despre oamenii din redactiile site-urilor respective. Si, la cat de debusolati sunt de cele mai multe ori cand salveaza draft-ul unei stiri, iti poti da seama si de presiunea pe care o are sa scrie la volum.

Si nu e trust/site care sa nu fi gresit cel putin odata. In exemplul de mai sus ii avem pe cei de la adevarul.ro, click.ro si realitatea.net, plus o agentie de presa (agerpres.ro) care se presupune ca supravietuieste din plata abonamentelor, iar clientii au acces la informatii documentate si corecte.

Ce mai conteaza ca ceea ce a publicat Cetin Ametcea nu avea nici macar un cuvant legatura cu decizia CNA la care facea referire? Sunt sigur ca nimeni nu a citit atent documentul oficial publicat pe site-ul CNA, deoarece pe Cetin nu l-a sunat niciun jurnalist de la vreo publicatie online amintita mai sus.

Pe tine, zilele astea, te-a intrebat vreun jurnalist ce si cum in legatura cu chestiunea cu Badea? Cum te-am intrebat eu, de exemplu?
Nimeni.

Note de subsol:
1. Cetin Ametcea – blogger, arhiblog.ro. Blog | Twitter | LinkedIn

Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments