Posted By Costin

Sunt agentiile o problema in blogosfera?


Later edit: continuare in Nimeni nu e de neinlocuit

Nu e prima oara cand as afirma public ca agentiile reprezinta cateodata mai multe probleme decat rezolvarea uneia. Iar printre cele mai serioase motive care stau la baza acestei declaratii sunt 2 lucruri simple:

Nu sunt un mare fan al campaniilor punctuale

Nu intru in detalii despre diferentele dintre o publicatie online si un blog. Completez doar cu faptul ca prefer campaniile de durata. Exemple? Pentru refresh.ro acestea ar fi eMAG.ro, Okazii.ro, Hostway.ro, mai nou evoMAG.ro si oarecum Orange, deoarece tind sa cred ca le-ar fi fost mai avantajos un contract de durata decat campaniile punctuale. Din toate punctele de vedere.

Iar gasirea clientilor directi pe campanii de lunga durata sunt benefice de ambele parti. Bloggerul nu mai are un stres pecuniar si are astfel posibilitatea de a face ce stie el mai bine, content, iar brandul ar putea:
a) obtine exclusivitate si nu ar mai fi stresat de alte campanii ale competitorilor directi,
b) controla singur zona de bannere in cazul unei componente de display,
c) avea continuitate in comunicare, continuitate ca prezenta intr-o comunitate, continuitate.

Ca plus pentru blogger, clientul direct iti va citi blogul. Intotdeauna. Iar daca ai o campanie care cuprinde mai mult decat display, clientul nu te va obliga la sustinere editoriala intruziva care nu ar face decat sa enerveze cititorul. Isi va proteja investitia.

De cealalta parte, intr-o campanie punctuala ai toate sansele sa scrii si 2-3 articole unul dupa celalalt, pentru acelasi brand si/sau pentru acelasi produs. S-a intamplat chiar si pe refresh.ro, o singura data. Ce intelege vizitatorul din asta? Dar brandul? Exact.

Fac totusi exceptie de la cele spuse mai sus campaniile punctuale care au extensii offline. Vezi Bloggeri in Africa sau lansarea HP ePrint. Ori Redescopera Romania 2011.

Livrez la timp, am pretentia sa fiu platit la timp

Suntem destul de putini bloggeri care incasam peste 10,000 de euro anual. Sunt insa si mai putini bloggeri care isi primesc banii la timp. Clientii directi platesc. Eu unul nu am avut niciodata probleme, fie ca e vorba de o campanie punctuala pentru banca Transilvania, ori un parteneriat de un an de zile cu eMAG. Nici macar o data.

Problemele cu platile au aparut cand au intervenit agentiile.

Si nu-s multe agentii in postura asta, insa, desi se fac presiuni cand vine vorba de livrat (sunt campanii pe care bloggerul le primeste cu 2 zile inainte), iar eu, de exemplu, livrez (cu siguranta si altii, insa nu stau intotdeauna sa verific celelalte bloguri alaturi de care intru intr-o campanie), banii apar chiar si peste 6 luni in peisaj.

Motive? “ne vedem vineri, semnam si primesti banii”, “iti fac plata marti, am OP-ul pregatit”, “vezi ca te asteapta o mica atentie in cutare loc, iar banii intra luni”, “maine trec eu prin zona, te sun”, “nu mai pot diseara, am o intalnire, ne auzim maine la telefon?”, “ah, credeam ca stai in Drumul Taberei. Sunt deja aici…”, “data viitoare sa-mi zici direct mie!”.

Sunt motive in fata carora te si bufneste rasul intr-o prima faza, dupa care te enervezi. Pana la urma tu ai livrat niste lucruri, ai nevoie sa si mananci. Si, desi agentiile nu recunosc, adevarul e ca ori agentia are un volum mare de campanii, insa este subdimensionata ca numar de angajati si intai mananca ea, ori social media este doar o MICA componenta a businessului acestora si ii doare la basca.

Astfel, platile catre bloggeri ajung pe ultimul loc intr-o campanie. Cine sunt campionii? Standout, MB Dragan si Metromind. Va las pe voi sa ghiciti care dintre cele doua probleme le au fiecare dintre cele 3 agentii amintite mai sus.

Sunt insa si agentii care alearga cu banii si contractul dupa tine. La propriu. Cateva exemple, din scurt? Republika Interactive, Publicis, Make Sense, DC COMMUNICATION sau Spada. Basca faptul ca am avut si un soc cand mi s-a intamplat chiar sa fiu platit in avans.

Dam pe bloguri sau nu?

Nu cred ca este nevoie sa nominalizam pe bloguri. O mica “varsare de sange” nu ajuta pe nimeni. Cred ca e mai bine sa ne detasam de rau-platnici si sanctionam “uitarea” lor direct la client. Asa cum am zis si companiei, e o chestiune de principiu, nu de bani.

Cristi Manafu

Sunt cuvintele lui Cristi din finalul articolului Unele lucruri se rezolva dupa bloguri, ca raspuns la articolul scris de Cristian China-Birta, articol pe care il declar nul. Fara nicio suparare Chinezule, insa fara nume articolul tau nu reprezinta decat putin aer pompat intr-un ePenis.

Si ca sa raspund la intrebare, da, mai dam si pe bloguri. Sunt lucruri care oricum se vorbesc pe la majoritatea intalnirilor de bloggeri, nu-s secrete de stat si le stim oricum de ani de zile deja. Iar mie, cel putin, imi place concurenta dintre agentii. Din toate punctele de vedere :-). Plus ca nu e vina brandurilor, alaturi de care am sau vreau sa am obiective comune.

Iar acum puteti nominaliza si voi, in comentarii. Mi-ar placea sa cunosc agentii care livreaza la fel de elvetian ca si mine. Pana la urma agentiile inca reprezinta ~50% din incasarile refresh.ro, campioana fiind, evident, tot Standout.

Later edit: Metromind fu one time si a bonificat intarzierea platii.
Later edit: continuare in Nimeni nu e de neinlocuit

Note de subsol:
1. Cristian Manafu – Partner, Evensys. Blog | LinkedIn | Twitter
2. Cristian China-Birta – Managing director Popular Media Grup SRL. LinkedIn | Blog | Twitter

Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments