Posted By Costin

Social Media Camp 2011, concluzii dupa primele 2 zile


Zilele acestea ma aflu Social Media Camp 2011, un eveniment in cadrul caruia blogosfera care conteaza din Romania s-a urnit din toate colturile tarii pentru a participa alaturi de agentii implicate in digital si clienti (magazine online, banci, bere, etc) la prima tabara de social media marketing din Romania, eveniment organizat de catre Revista Biz la Paraul Rece.

La eveniment au participat Adrian Ciubotaru, Cristian China Birta, Cristi Manafu, Cristian Sutu, Cristi Dorombach, Andrei Crivat, Dan Dragomir, Dragos Stanca, Adi Hadean, Alexandru Negrea, Victor Kapra, Radu Bazavan, Vali Petcu, si un singur Costin. costin.ro. 🙂

In cadrul celui de-al doilea panel de astazi, numit Provocari pentru companii in social media, am tras cateva concluzii in urma primelor 2 zile petrecute intre agentii, clienti si bloggeri, intr-o vineri dupa amiaza cu o dezbatere libera despre companii, blogging si social media si o dimineata de sambata plina de strategii social media pentru afaceri.

Iar cea mai importanta dintre acestea a fost faptul ca cea mai mare provocare pentru companii in social media sunt, de fapt, lucrurile de baza. Si ma explic.

1. Stabilirea obiectivelor

Un prim pas pe care o companie trebuie sa il faca pentru a lucra in social media este stabilirea corecta a obiectivelor. Colocvial spus, compania trebuie sa stie ce VREA sa obtina din social media, problema fiind destul de vizibila in cazul frictiunilor dintre client si blogger, ori agentie si blogger, dupa presiunile clientului in cazul unei campanii, in urma promisunilor false, KPIs-urile stabilite fiind, de cele mai multe ori, de neatins.

Cateva exemple de obiective?

– preformance, caz in care clientul/agentia ar trebui poate sa se indrepte catre GAW si Facebook Ads, insa ar putea sa includa si o componenta pe bloguri pentru a asigura si un continut indexabil despre produsul/serviciul respectiv (e cu bataie, insa nu neaparat de neatis).

– branding / reputatie, PR, etc, cazuri in care componenta de bloguri este oarecum obligatorie deoarece mesajele au un limbaj personal / colocvial de la influentatori / formatori de opinie, articolele pot oferi o arhiva indexabila cu informatii despre produsul / serviciul respectiv, lucru pe care Twitter si Facebook nu le poate face.

Mai mult decat atat, social media este un canal, iar in cazul in care ai in calcul o campanie mai pretentioasa, campanie ce include mai multe canale, ar fi indicat sa iei in calcul momentul in care vrei sa implementezi o campanie in social media (Inform / Persist / Remind).

2. Implementare

Am mai spus-o, cred, de peste 100 de ori. Diferenta dintre offline si online e data DOAR de catre mediul folosit de aceiasi oameni. Mai mult decat atat, companiile pot compara social media cu un tramvai, in care urca cu o tava de clatite, avand obiectivul de a obtine feedback de la cati mai multi calatori dintre cei 200 inghesuiti, in doar 10 minute, intre 2 statii.

Pentru asta insa, sunt 2 etape.

A. Cunoasteti blogosfera, insa despre asta am mai scris / vorbit pe larg, la Social Media Summit, in Cluj (vezi Pentru companiile care isi doresc campanii in blogosfera (video)). In plus, invata retele sociale si mecanismele care le guverneaza.

Cateva agentii prezente in sala, precum si brandurile prezente (ex: Bancpost) au avut reactii de genul “Vrem sa facem ceva in social media. Am venit aici sa invatam.“. Nimerind intr-un asemenea cadru, reactia a fost unanima: facand si vazand. Pana la urma, daca stai si gandesti o strategie care va culmina cu o mega campanie in 6 luni, este foarte probabil sa nu mai fie aplicabila, datorita faptului ca Facebook va lansa 2 update-uri majore.

Un alt lucru negativ pe care il aud din ce in ce mai des este faptul ca social media / bloggerii sunt vazuti ca dusmani. Total incorect, daca e sa luam in calcul ca nu te poti gandi la peste 3.6 milioane de utilizatori de internet din Romania ca la dusmanii tai. Potential clienti, da :-).

In plus, social media iti poate oferi la costuri foarte mici un lucru pentru care companiile cheltuie tone de bani: feedback. Inchipuiti-va ca nu am avea social media insa vrei sa afli parerea oamenilor despre samponul X. Exact. Dureaza luni, studii si bani cheltuiti. Nu zic ca le va inlocui, nici ca social media rezolva toate problemele unei companii, insa e un plus fantastic si aproape instant.

-> Stabileste corect mecanismele si intra in social media.

B. Dupa ce te-ai asigurat de punctul (A), urmeaza un proces continuu de masurare, analiza si imbunatatire, urmat de fiecare data cand e nevoie o revenire la punctul A.

Simplu, nu?

* Revin pe seara cu fotografii de la eveniment.

Note de subsol:
1. Adrian Ciubotaru – blogger. Blog | Twitter | LinkedIn
2. Cristian China-Birta – Managing director Popular Media Grup SRL. LinkedIn | Blog | Twitter
3. Cristian Manafu – Partner, Evensys. Blog | LinkedIn | Twitter
4. Cristian Sutu – jurnalist. Blog | LinkedIn
5. Cristi Dorombach – Project Manager la Realitatea.NET, problogger piticu.ro. Blog | LinkedIn | Twitter
6. Andrei Crivat – Project Manager la eBucataria.ro. LinkedIn | Blog | Twitter
7. Dan Dragomir – problogger. LinkedIn | Blog | computerblog.ro
8. Dragos Stanca – 39% Publyo, 91% Q2M. Blog | Twitter | Facebook
9 Adi Hadean – blogger. Blog
10. Alexandru Negrea – Social Media Manager la BCR. LinkedIn | Blog | Twitter
11. Victor Kapra – consultant independent. Blog | LinekdIn | Twitter
12. Radu Bazavan – traducator freelancer. Blog | LinkedIn
13. Vali Petcu – problogger. Blog | LinkedIn | Twitter
14. Constantin Cocioaba – blogger @ refresh.ro. LinkedIn | Twitter | Facebook | Blog

Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.