Posted By Ioana

Marius Ghenea: “Antreprenorii nu se nasc, ci se dezvolta si se educa in timp”


In prezent, daca nu existi pe Internet, nu existi“, sustine Marius Ghenea, presedintele FIT Distribution. Intr-un interviu acordat refresh.ro Ghenea dezvaluie reteta pentru un antreprenor de succes, dar si capcanele care trebuie evitate daca sunteti in cautarea succesului.

Presedintele AMRO sustine ca bloggerul este un antreprenor, iar actiunile sale trebuie sa aiba la baza un plan de actiune, pentru a face treaba in asa fel incat clientul sa fie multumit, adaugand si un set de 6 porunci ale unui antreprenor de succes.

Marius Ghenea mai spune ca multi antreprenori au gasit in criza si anumite oportunitati, iar in cazul in care vor urma vremuri grele acestia trebuie sa stie ca “sunt asemenea oamenilor care conduc o barca simpla cu vasle, pe care pot sa o indrepte rapid intr-o noua directie, pentru a evita coliziunea distrugatoare“.

Care sunt principalele piedici pe care trebuie sa le depaseasca un antreprenor in Romania anului 2011?

Cred ca principala problema pe care un antreprenor trebuie sa o adreseze cat mai bine in Romania anului 2011 este impredictibilitatea economica, dar si cea legislativa. In momentul de fata, este foarte greu de apreciat cum vor evolua pietele in urmatorii 2-3 ani, tinand cont de volatilitatea economica si financiara la nivel mondial, in timp ce antreprenorii trebuie in continuare sa faca planuri de afaceri care sa estimeze cat mai bine aceasta evolutie pe termen mediu, de care depinde in mod esential succesul afacerii lor.

In plus, o problema complicata ramane si in continuare finantarea unui start-up antreprenorial, pentru ca nu exista un ecosistem puternic pe aceasta componenta de investitii si finantare (business-angels, seed-funds, venture-capital) in timp ce finantarea bancara este greu de obtinut pentru o afacere aflata la inceput de drum…

Pun pret antreprenorii romani pe partea de educatie si pregatire sau se bazeaza mai mult pe imprejurari si “scoala vietii”?

Cred ca valoarea educatiei este din ce in ce mai bine inteleasa de antreprenorii romani, chiar daca prea multi dintre ei merg in continuare pe principiul “vazand si facand” sau “incercare si eroare”. Am constatat acest lucru cu precadere din 2010, cand am demarat prima serie a scolii antreprenoriale Schoolforstartups Romania, unde avem circa 200 cursanti din toata tara, in timp ce pentru 2011, ne pregatim sa primim in program circa 500-600 antreprenori, deci o crestere semnificativa, de la un an la altul, ca o dovada a interesului in crestere pentru o educatie antreprenoriala cat mai buna.

La ce stadiu se situeaza tara noastra in privinta comertului online? A devenit un domeniu atractiv pentru investitori? Cati romani apeleaza la acest gen de comert?

Suntem o piata emergenta in ceea ce priveste comertul online, chiar daca exista cateva segmente de produs (in principal IT si electronice) unde piata se apropie deja de maturitate, cu companii puternice prezente pe piata, cu oferte competitive si cu standarde de e-commerce la nivel european.

Un pas important inainte in ceea ce priveste dezvoltarea pietei de e-commerce din Romania l-a reprezentat fondarea primei Asociatii reprezentative a magazinelor online, ARMO, Asociatia Romana a Magazinelor Online, al carei presedinte sunt si care isi continua dezvoltarea prin largirea asociatiei, primind chiar in aceste zile noi membri in cadrul ARMO.

Asociatia a elaborat si sustine Codul de Bune Practici pentru Magazinele Online din Romania , ceea ce certifica respectarea unui standard ridicat, de nivel european, pentru comertul online romanesc (mai multe detalii pe www.armo.ro).

De patru ani participati la emisiunea “Arena Leilor”. Care a fost ideea cea mai stralucita propusa de un concurent? Ce ne puteti spune despre romanii care isi doresc sa devina antreprenori, in perspectiva celor care au participat la aceasta emisiune?

Arena Leilor continua sa fie singura platforma televizata, cu mare vizibilitate, de educatie antreprenoriala din Romania. Rolul sau trebuie inteles in acest context, mai mult decat prin prisma investitiilor care s-au realizat in Arena sau a ideilor prezentate.

Eu unul nu am crezut si nu cred nici in continuare in valoarea ideilor, deoarece ideile sunt usor de gasit si de imbunatatit, dar de la o idee pana la un proiect de afaceri valoros, este o distanta destul de lunga.

Spuneati la o conferinta ca poti sa faci bani si fara sa ai bani. Cum? Ca nu e totul atat de simplu precum pare.

Sunt numeroase metode de a atrage finantare, atunci cand ai un proiect valoros de business, cu potential mare de dezvoltare. Pe langa variantele clasice (aducerea unui investitor alaturi de antreprenorul fondator, fie ca e vorba de cineva apropiat, din familie sau grupul de prieteni, fie ca este un business-angel sau un fond de investitii), exista cu adevarat posibilitatea de a face bani fara a avea o finantare efectiva sub forma de cash, iar aceasta metoda de crestere a afacerilor de la start-up se numeste bootstrapping.

Ca sa dau doar cateva exemple, se pot de exemplu obtine diverse produse sau servicii in barter cu produsele sau serviciile oferite de firma, ceea ce reduce necesarul de cash initial, sau se pot obtine sume in avans de la clienti, se poate face reclama fara costuri folosind puterea virala a Internet-ului sau pot fi gasite alte solutii potrivite pentru fiecare afacere, astfel incat antreprenorii sa obtina o mare parte dintre resursele necesare dezvoltarii afacerii lor fara a utiliza sume efective de cash.

Intr-adevar insa, nu este deloc atat de simplu cum pare, iar pentru a realiza o astfel de performanta, e nevoie de antreprenori valorosi si motivati, ca si de strategia potrivita de intrare pe piata.

Ne puteti spune cele zece porunci ale unui antreprenor de succes?

Nu cred ca am zece porunci, insa cele mai importante lucruri pe care le-as recomanda sunt urmatoarele:

– nu incepeti o afacere cu o echipa nepotrivita (sau altfel spus, alegeti cei mai buni, cei mai potriviti oameni, de la bun inceput, fara compromisuri)

– nu intrati pe o piata fara oportunitati (preferabil sa fie o piata care este in plina dezvoltare sau una emergenta, dar la care sa existe o estimare a unui punct de inflexiune catre o dezvoltare semnificativa, cat mai curand)

– luati decizii rapid, chiar daca uneori nu vor fi cele mai bune decizii (daca nu iei decizii sau le amani nejustificat, este o cale sigura spre esecul afacerii)

– invatati din greseli, atat din greselile voastre, dar mai ales din ale altora

– retineti ca antreprenorii nu se nasc, ci se dezvolta, se educa, in timp, asa ca alocati timp suficient si pentru studiu, inclusiv pentru forme organizate de studiu, cum ar fi o scoala antreprenoriala

– cititi cartea Antreprenoriat, cu siguranta va va ajuta sa faceti lucrurile mai bine decat le-ati fi facut inainte de citirea cartii; cititi in plus cat mai multe publicatii si articole legate de dezvoltare antreprenoriala, va vor ajuta sa intelegeti mai bine ceea ce faceti bine, dar si ceea ce nu faceti inca suficient de bine in propria afacere

Dupa lansarea cartii Antreprenoriat ce proiecte noi pregatiti anul acesta?

Deocamdata, suntem in continuare intr-o perioada de promovare a acestei carti, deci in 2011 nu cred ca vor mai fi alte aparitii scrise. Cartea este un best-seller de business al anului in Romania si ma bucur ca a reusit deja sa ajute mii de antreprenori romani sa inteleaga mai bine diverse chestiuni legate de succesul antreprenorial si ingredientele sale.

Credeti ca au realizat companiile romanesti care este potentialul social media pentru afacerile lor? In ce masura credeti ca au inceput sa se foloseasca de oportunitatile oferite de Internet si site-urile de socializare?

Este o intrebare excelenta, dar nu am un raspuns clar, pentru ca exista mai multe nivele de intelegere a importantei social-media. Sunt companii care au sarit de la bun inceput in acest band-wagon si incearca sa foloseasca la maxim potentialul Internetului, atat pe social-media cat si pe alte segmente importante (search, affiliate marketing, etc.).

Sunt alte companii care au incercat sa foloseasca aceste instrumente, dar nu au utilizat metode potrivite, rezultatele au fost dezamagitoare si acum aceste companii se tem sa mai utilizeze social-media, pentru ca nu i-au vazut sau nu i-au inteles potentialul. Aceste companii ar trebui sa apeleze la specialistii din domeniu pentru a isi optimiza prezenta Internet si ar trebui sa foloseasca la maxim feedback-ul, bun sau rau, pe care il primesc de pe Internet.

Sunt in cele din urma alte companii care considera in continuare, in mod gresit, ca prezenta Internet nu este atat de importanta, neglijand-o in favoarea metodelor traditionale de promovare. Acestor companii din urma le-as reaminti ca, in prezent, daca nu existi pe Internet, nu existi!

Bloggeri si companii. Care ar trebui sa fie relatia? Cum poate deveni un blogger antreprenor de succes?

Un demers antreprenorial inseamna in primul rand un plan de business. Din acest punct de vedere, sunt deja in piata bloggeri care au, fie si informal, un astfel de business-plan conturat, iar acestia sunt deja antreprenori sau sunt pe cale sa devina antreprenori.

O alta problema care trebuie analizata este legata de resursele alocate si de structura de business: un blogger care actioneaza individual este de cele mai multe ori un freelancer (ceea ce, in sens larg, in opinia mea inseamna tot un antreprenor), in timp ce un blog colectiv, la care participa mai multi contributori este deja o activitate antreprenoriala in sens propriu-zis, deoarece se bazeaza pe eforturile unei echipe, pe un proiect (de obicei tematic, de exemplu un blog de business, sau un blog de carte, etc.) si este in plus axat pe obtinerea unor venituri care sa acopere sau sa depaseasca totalul cheltuielilor, deci trebuie sa fie bazat pe un buget de venituri si cheltuieli, la fel ca orice alt exercitiu antreprenorial.

Vestile sunt ingrijoratoare daca ne indreptam privirea spre mai multe tari din Europa. Mai mult chiar, s-a luat in discutie si varianta ca zona euro ar putea fi desfiintata. Economistul şef al Saxo Bank sfatuia antreprenorii sa păstraze puşca la picior şi sa vâneze bestiile Crizei. Daca Romania va fi lovita de un nou val de criza antreprenorii romani vor fi pregatiti sa ii faca fata?

Cred ca antreprenorii, prin natura lor, sunt cel mai bine adaptati natural pentru a face fata adversitatilor, fie ca este vorba de criza, recesiune sau de obstacole specifice pe un anumit sector de activitate sau pe o anumita piata.

Spre deosebire de corporatii, care merg de multe ori asemenea Titanicului drept spre aisberg-ul fatal, atunci cand apare o criza sau o problema, antreprenorii sunt asemenea oamenilor care conduc o barca simpla cu vasle, pe care pot sa o indrepte rapid intr-o noua directie, pentru a evita coliziunea distrugatoare.

Nu inseamna insa ca toti antreprenorii vor putea sa vasleasca suficient de repede sau in directia corecta pentru a evita catastrofa, insa ei pot face acest lucru mai rapid si mai agil decat o mare companie.

Ce ati invatat in urma crizei? S-au schimbat regulile antreprenoriatului sau e caracterizat de mai multa prudenta?

Cu siguranta, o criza este o lectie pentru toti, inclusiv pentru antreprenori. Acestia au invatat multe lucruri din criza, atat in ceea ce priveste prudenta necesara in orice intreprindere de business (sau mai precis, au invatat faptul ca trebuie sa isi asume doar riscuri cu un grad rezonabil de controlabilitate, nu riscuri complet in afara controlului personal sau al echipei), cat si in ceea ce priveste faptul ca o criza inseamna nu doar pericole, dar si oportunitati.

Asa cum chinezii scriu cuvantul “criza” cu doua caractere, dintre care unul inseamna pericol, iar celalalt oportunitate, asa si antreprenorii, mai ales cei aflati la start-up sau in faza initiala de dezvoltare a afacerii, oricum cel putin antreprenorii cei mai inteligenti sau valorosi, au gasit in criza si anumite oportunitati noi, care nu existau inainte de declansarea acestei crize…

Pentru ca sunteti pasionat de calatorii, iar acum suntem in perioada concediilor, ce destinatie pentru toate buzunarele ne recomandati?

Sunt multe locuri minunate de vazut in Romania, majoritatea lor (mai putin litoralul si cateva statiuni considerate mai scumpe) fiind destinatii pentru toate buzunarele: Delta Dunarii, Bucovina, Maramuresul, Apusenii si alte zone din Transilvania, nordul Olteniei si alte asemenea zone sunt optiuni excelente pentru vacanta, chiar daca exista acum acea tentatie de a merge in vacanta cat mai departe, in afara Romaniei.

In ceea ce priveste destinatii value-for-money in strainatate, Turcia sau Egiptul pot fi bune alegeri in apropierea Romaniei, in timp ce la distante mai mari, recomand sud-estul Asiei (tari ca Thailanda sau Malaysia ofera experiente turistice de neuitat, la preturi foarte bune pentru calitatea oferita a serviciilor, ce e drept cu dezavantajul distantei mult mai mari, ceea ce face costul transportului cu avionul mai ridicat decat al unei excursii in Europa sau in Orientul Apropiat).

Note de subsol:
* sursa foto
1. Marius Ghenea – presedinte PCfun.ro & FIT Distribution. Blog

View Comments