Mobile Monday Developer Summit (ziua 2)


Prima parte a continuat cu prezentari prin care s-a incercat sa se capteze atentia dezvoltatorilor catre alte platforme decat iOS si Android Market si care sa ia in calcul si alte solutii de monetizare decat vanzarea aplicatiilor. Plus sesiunea App Circus despre care am scris ieri.

Klemens Schrattenbacher, Senior Alliance Manager la Research In Motion, a aratat ca dezvoltatorii pentru BlackBerry pot face mai multi bani decat dezvoltand pentru celelalte platforme. A citat mai multe studii internationale, am retinut doar cifrele Gartner pe 2010 referitoare la media incasarilor anuale din vanzari: BlackBerry 8250 USD, Apple 5090 USD, Nokia 1850 USD, Android 400 USD .

BlackBerry App World a ajuns la 4 milioane de descarcari pe zi, a depasit pragul de 1 miliard pe total, au peste 40000 de aplicatii, peste 50 milioane de clienti potentiali si sunt in peste 113 tari. Am retinut ca BlackBerry este foarte popular in Olanda avand o cota de piata de 30% – din pacate nu avem cifre pentru Romania. Dezvoltatorii interesati sa se implice mai mult in AppWorld sunt invitati la Devcon Europe care va avea loc pe 7-8 februarie anul viitor in Amsterdam.

Terence Eden, Manager Developer Community EMEA in cadrul InMobi, a avut o prezentare prin care a aratat cat de simplu este sa implementezi codul lor intr-o aplicatie pentru mobil cu care se pot castiga bani din reclame. InMobi este cea mai mare retea independenta de publicitate pe mobil, concurand direct cu Google care a preluat AdMob, si a ajuns la 40 de miliarde de impresii lunar.

Au oferit si o distributie a sistemelor de operare pentru smartphone conform datelor din retea pentru Romania. Conduce Symbian cu 41% (din care mai mult de jumatate este Nokia), iOS are 40%, Android pe 3 cu 15%, RIM are 3%, restul de 1% fiind Windows Mobile si bada. Sfatul cel mai important oferit de Terence dezvoltatorilor este “develop local, earn global” (de bun simt de altfel)

Keith Bauwise, bada Technical Evangelist Samsung, a avut o prezentare tehnica despre cum se pot dezvolta aplicatiile pentru aceasta platforma. bada incearca sa fie un ecosistem, nu doar un sistem de operare sau o platforma de aplicatii pentru mobil (nimic nou de altfel).

Au deja 13000 de aplicatii care au ajuns la 100 milioane de descarcari. Se lauda cu un proces de aprobare rapid de 7 zile lucratoare si suport premium unu la unu in engleza pe baza de invitatie (este gratuit). Punctul de diferentiere fata de alte magazine de aplicatii se doreste ar fi interconectarea cu bada server side services. Iar bada 2.0 vine cu multitasking, nfc, notificari push, wifi direct, achizitii direct din aplicatie, publicitate in aplicatii si find my mobile.

Corrado Tomassoni, Manager EMEA Developer Network PayPal, a incercat sa atraga dezvoltatorii sa integreze API paypal in aplicatii. Un astfel de exemplu il reprezinta Pizza Express, aplicatie de plata a comenzii de pizza folosind contul de PayPal. Aplicatia este in UK, tara unde Paypal este cel mai preferat ssitem de plata.

Un comentariu personal: aplicatia a intrat in finala premiilor most effective mobile application b2c si most effective mCommerce Solution (unde este considerata marea favorita). Corrado ne-a aratat ca trecem din comertul 2.0 in era comertului 3.0 cand poti cumpara de oriunde te-ai afla si plati sub orice forma.

Chetan Damani, Co fondator Acrossair, a prezentat cateva exemple de aplicatii folosite in marketing de catre UEFA, Conde Nast si Stella Artois. Aplicatiile foloseau AR (Augmented Reality) si chiar recunoastere de imagini. Si ei au venit in Romania in cautare de dezvoltatori.

Alf Lande, Chairman New Media Network, a oferit cateva cifre care ii preocupa pe editorii presei scrise. Jumatate dintre ei cred ca mobilul va avea un impact semnificativ asupra veniturilor in 2 ani de zile, iar prioritatea de baza este recrearea modelului de afaceri pentru ca in prezent veniturile din publicitatea pe mobil sunt prea mici.

Asa cum mentiona ieri la conferinta de presa, mobilul consuma tot mai mult din timpul si banii oamenilor, provocarea pentru media tiparita este sa gaseasca solutia cea mai buna de migrare spre mediul mobil.

In prima sesiune Vlad Stan a venit pentru a-i inspira pe dezvoltatori sa se apuce de antreprenoriat si a vorbit despre noul sau proiect Business Design Academy.

In sesiunea a doua au fost doua prezentari mai tehnice: John Bailey, Product Engineer Apphance despre cum sa-ti testezi aplicatia pentru mobil, iar Andrej Radinger, MVP APPA Mundi despre noutatile din Mango, upgrade-ul la Windows 7 (in special despre multitasking si schimbarea intre aplicatii care se face mult mai rapid). A mai oferit detalii despre APPA Market, solutia pentru dezvoltatorii din tari care nu sunt acceptate in Marketplace, precum Romania.

Sylvain Cottong, fondator strategybuilders.eu a avut o prezentare despre servicii si telefoanele mobile, nimic deosebit. Aurelian Popa, fondator Romanian IT Experts Association a avut o prezentare despre mobile marketing.

Nu prea am ce scrie decat ca numeroasele referiri la piata din US nu sunt cele mai inspirate dat fiind ca acolo mobile marketing e inca la inceput, iar Google a cumparat pentru a dezvolta aceste servicii o companie fondata in Europa. MMA nu este o asociatie americana, ci globala, iar despre datele neactualizate (cifre din 2009) ce sa mai spun 🙂

Nu in cele din urma, Ofir Leitner, fondator Mobile Monday Tel Aviv (care are peste 1300 de membri) a avut o prezentare interesanta despre cum poti crea o natiune de antreprenori. Israel e pe primul loc in lume la banii investiti de VC cu 142 USD de persoana, peste SUA cu 72 USD de persoana. Cifra pentru Europa este de 7 dolari de persoana.

Pentru final un demo Acrossair al aplicatiei care iti calculeaza pulsul.


Dan Virtopeanu | Antreprenor Profil LinkedIn | Twitter | Blog personal

View Comments