Promotions360: Impactul new media asupra promotiilor


Saptamana trecuta am acceptat invitatia lui Cristi Manafu de a fi moderatorul acestei ultime sesiuni de la conferinta Promotions360 organizata de Evensys. Desi conferinta a stat sub semnul promotiilor cu inscriere online si prin sms, am ales sa prezint cateva informatii de la aceasta sesiune datorita unor cifre prezentate de Radu Apostolescu si Calin Fusu.

Evident ca si in aceasta sesiune s-a discutat despre promotiile cu inscriere prin site si sms, Adrian Alexandrescu – Managing Partner, Interactions – bifand un chek list pe care orice campanie ar trebui sa-l parcurga daca isi doreste sa aiba succes. A mai mentionat despre vanatorii de promotii, care folosesc si 800 de cartele SIM pentru a-si mari sansele de castig si cum se pot proteja brandurile de ei.

Doina Costache – Head of Multiple Industries, Google – a aratat avantajele folosirii mediului digital (online si mobile) si impactul in cresterea vanzarilor. Desi studiile de caz au fost din SUA, au fost relevante in a demonstra beneficiile mediului digital in comunicarea promotiilor. Cu aceasta ocazie am aflat de la Doina de unde vine estimarea de 15% penetrare smartphone in Romania (pe care nu sunt singurul care o contesta): cifra a fost comunicata de eMarketer pentru finalul lui 2010.

Marketingul afiliat e pe val in Romania, conform prezentarii lui Radu Apostolescu – Vicepresedinte & Director Dezvoltare eMAG. Radu a introdus noua versiune de platforma de afiliere eMag care in primele 5 zile de la lansare are rezultate mult mai bune la conversii: de la 0,4% la 1,7% rata de conversie.

Acest lucru este posibil datorita noului sistem de targetare care combina informatii despre vizitatorii care sunt clienti eMAG cu specificul mediului unde se face comunicarea. In plus, afiliatii primesc toate datele despre promotiile eMAG inainte ca acestea sa fie publice pentru a le valorifica mai bine.

Text linkurile functioneaza in continuare cel mai bine, avand o pondere de 57% – aviz celor care confunda marketingul afiliat cu reclama display. Vanzarile din marketing afiliat au crescut in 2010 la 25,46 milioane RON de la 4,47 milioane RON la lansarea platformei. Pentru 2011 estimarile lui Radu sunt ca vanzarile din marketing afiliat ale eMAG vor ajunge la 43 milioane RON reprezentand 7-8% din cifra de afaceri.

Calin Fusu a venit de la Sofia sa prezinte beneficiile folosirii unei solutii de cupoane de reduceri pentru branduri. Aici deja exista o controversa, pentru ca invitatul special Alain Thys – Managing Partner, Futurelab – a aratat mai devreme cum asocierea cu Groupon a dus la o scadere a reputatiei brandurilor in ochii consumatorilor.

Ceea ce ramane cert in cazul folosirii unui solutii de cupoane de reduceri – indiferent ca este Zumzi, Groupon sau Kuponiada, liderii pietei romanesti – este ca poti comunica foarte repede o oferta speciala la un cost redus.

Pana acum alternativa era sms, daca azi (miercuri) te decideai sa lansezi o oferta speciala valabila vineri, sambata si duminica, cea mai rapida forma de comunicare era sa inchiriezi o baza de date si sa trimiti mesaje SMS.

Conform lui Calin, peste doua treimi din ofertele de reduceri online se cumpara din Bucuresti – ceea ce lasa suficient loc de crestere pentru cei care vor reusi sa aduca mai multe oferte in afara capitalei.

Inchei cu cifre din studiul Nielsen Romania despre preferintele romanilor in functie de tipul de promotie:
– 49% prefera promotiile de tip platesti un produs, primesti un produs gratuit
– 37% prefera ceva gratuit
– 31% sunt interesati de reduceri
– 30% doresc promotii de volum
– 22% aleg produse la pachet (4-5-6 articole)
– sub 5% prefera loteriile sau cadourile gasite in pachete.

Studiul Nielsen ofera o tema de dezbatere: daca mai putin de 5% din romani prefera loteriile publicitare de ce brandurile aloca in continuare bugete importante de marketing pentru promotiile cu premii nationale? Iar exemplul lui Stefan Chiritescu – Head of Strategy, BBDO – cu campania Sainsbury de stimulare a vanzarilor fara sa aplice reduceri de pret sau fara sa organizeze o loterie publicitara ne adanceste si mai mult dilema: cu sau fara loterii publicitare?


Dan Virtopeanu | Antreprenor Profil LinkedIn | Twitter | Blog personal

View Comments