Posted By Costin

Word of mouth la romani + o dilema cu rezultatele unei cercetari Gfk Romania


Gfk Romania a realizat in aprilie-mai 2011, pe un esantion de 1656 de persoane, o cercetare de marketing pentru a studia opinia consumatorilor din Romania privind influenta word of mouth, concluzia fiind aceea ca, in general, romanii genereaza mai mult WOM pozitiv decat negativ, dar proportia celor care recomanda pozitiv sau negativ este diferita, în functie de categoria de produse din care face parte marca. Declaratia ii apartine lui Andrei Canda, cercetator GfK Romania.

– Experienta proprie cu un anumit produs sau marca este principalul factor care generează word of mouth, 57% dintre romani exprimandu-si satisfactia in urma utilizarii unui produs sau serviciu in discutiile cu ceilalti.

– Ponderea celor care sunt, mai degraba, nemultumiti de produsele si serviciile existente este foarte mica (6% din total populatie), acestia fiind semnificativ mai mult generatori de WOM pozitiv atunci cand au o experienta placuta cu un produs, comparativ cu cei care sunt de cele mai multe ori multumiti de produsele si serviciile folosite.

– Principalele marci pentru care se genereza WOM in Romania fac parte din urmatoarele categorii: produse alimentare si bauturi, produse de ingrijire personala si de ingrijire a gospodariei, tehnologie (electronice, computere), imbracaminte/incaltaminte si servicii de sanatate. Categoriile de produse pentru care se genereaza recomandari intr-o masura mai mica sunt autoturismele si serviciile/produsele de economisire sau investire a banilor.

Ceea ce nu am inteles eu din rezultatele studiului este o fraza care desfiinteaza usor intreaga media, de la TV pana la online. Plus specialistii. “Specialiştii, publicitatea comercială sau emisiunile TV, ziarele, revistele sau informaţiile citite pe mediile sociale au un impact mai mic asupra transmiterii WOM mai departe, către o altă persoană” (decat recomandarea venita de la o alta persoana).


Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments