Posted By Ioana

Mirel Palada (Turambar): “Platformele sociale au democratizat informatia!”


Sociologul Mirel Palada, cunoscut drept bloggerul Turambar a vorbit intr-un interviu acordat refresh.ro despre numarul romanilor care vor “imbratisa” internetul in viitorul apropiat, despre rolul platformelor sociale in vietile noastre si despre aportul pe care il vor aduce A-listerii campaniei electorale din 2012.

Directorul executiv al institutlui de sondare CCSB crede ca tot mai multi vor folosi Internetul, insa se va ajunge si la “saturatie”, pragul peste care se va trece cu greu. Cat despre rolul platformelor sociale in viata noastra, Mirel Palada sustine ca este unul pozitiv: democratizeaza informatia si intareste ideea de comunitate.

Intrebat in ce fel ar putea fi cooptati A-listerii in campania electorala de anul viitor, Mirel Palada ne-a spus ca vor propune teme pe agenda publica, bazandu-se pe credibilitatea si audienta pe care si-au construit-o intre timp.

Ce cauta un sociolog in social media?

Cauta scapare. Cauta un canal de comunicare. Cauta intelegere. Cauta sa inteleaga. Cauta sa fie si observator, cercetator, omul din turnul de fildes si din fotoliul de antropolog de biblioteca, dar si subiectul, nativul, aborigenul care scutura din lancea de biti si grohaie pe langa prada plina de sange. Nu poti sa cunosti cu adevarat paraul daca nu iti bagi picioarele in apa sa. Se numeste observatie participativa.

In plus, imi permite sa am un canal de comunicare, sa am trenul meu, ca in bancul acela cu ardeleanul care ajunge prea tarziu in gara. Sa spun lucrurile care le consider importante, in forma in care eu o consider potrivita, pe ziarul meu, sa nu depind de toanele editoriale ale altora.

Dar dincolo de intentia de cunoastere si de comunicare, mai este si componenta ludicǎ. Chiar imi place. Imi coafeaza creierul. N-as putea face chestia asta daca nu m-as simți bine in histrionismul asta un pic exhibitionist numit “blogul lui Turambar”. In general, nu pot face chestii care nu imi plac.

Pentru ca te “joci” mult cu cifrele care sunt estimarile in ceea ce priveste numarul romanilor care vor imbratisa Internetul?

In momentul de fata cei care au acces si folosesc Internetul sunt aprox. jumatate din populatia Romaniei (45%, ca sa fiu pedant, desi folosesc cifre din cap, nu am deschis nici un sondaj sa verific 🙂 ). Evident ca exista o discrepanta puternica de folosire a Internetului pe medii rezidentiale, urbanul fiind cam la doua treimi, fata de doar max 30% rural, si pe varste – cu cat mai tineri, cu atat folosirea mai intensa a Internetului.

Asta este acum, in momentul de fata. Estimarea mea este ca se va intampla la fel ca si cu alte adoptii tehnologice anterioare – radioul, televiziunea, fierul de calcat, aragazul – si se va ajunge incet – incet la o saturatie, spre nivelul de 80% pe care Pareto ne invata ca dincolo de el e din ce in ce mai greu de trecut. Suntem un pic in urma tarilor occidentale prospere, dar recuperam neasteptat de repede din acest handicap.

Cum crezi ca se va imbunatati viata romanilor prin intermediul platformelor sociale?

Hmmm. In cel putin doua privințe. In primul rand, prin democratizarea informatiei. Faptul ca paradigma de pana acum, a unor surse de informare relativ putine care detineau un control privilegiat asupra agendei publice si faceau ce vroiau ei cu mintile noastre, este pe punctul de a fi amendata nu face decat sa ma bucure.

Uita-te ce se intampla cu presa scrisa. Cum este asediata pur si simplu de miriade de buburuze de producatori si consumatori de informatie care nu o mai iau drept reper privilegiat, ba dimpotriva ii contesta obiectivitatea si neutralitatea valorica. Asta ii face sa-si reconsidere modelele de producere si control a informatiei, sa fie un pic mai putin agresivi si aroganți in atitudinea lor de monopolisti si sa-si reconsidere pozitia in ierarhia de influenta, prestigiu si responsabilitate sociala. Este vorba de puterea concurentei :).

E drept ca in continuare presa audio-video nu sufera atat de mult de aceste schimbari si isi pastreaza in continuare influenta aproape nestirbita, insa nu sunt departe zilele acelea in care incet-incet vor fi si ei nevoiti sa-si reconsidere atitudinea.

In al doilea rand, este vorba despre intarirea ideii de comunitate. Dupa ani de zile in care multi dintre noi am trait vieti anomice, paranoice, stinghere si egoiste, in care nu ne cunosteam vecinii de bloc, nu aveam cine stie ce mari interactiuni, acum platformele sociale contribuie intr-o oarecare masura la readucerea oamenilor unii langa altii.

Stiu ca sunt critici la adresa felului in care interactiunea virtuala nu o poate inlocui pe cea reala, ca e vorba doar de un erszatz. Dar sa vedem partea buna a lucrurilor: mai bine ceva decat nimic. Aflam despre persoane care nu le-am mai vazut de ani de zile, colegi in alte tari ale lumii, profesori mutati in alta parte sau care au ramas in localitatea initiala de unde am plecat. Intram in legatura cu persoane necunoscute care prezinta aceleasi interese si valori ca ale noastre si in cele din urma unii dintre noi ajung sa si le cunoasca in carne si oase.

Se intampla chestii faine datorita platformelor sociale, iar neajunsurile provocate de acestea consider ca sunt mai putine decat beneficiile.

Din sondajele de opinie pe care le-ai facut pana in prezent, cati romani cred in “puterea miraculoasa a Internetului”?

Lol. Asta chiar n-am pus-o pana acum, dar o putem face in sondajul urmator. Pot sa-ti spun cati cred despre “puterea miraculoasa a rugaciunii”, despre cei care cred în talismane, extraterestri, rugaciuni, Iad, Rai, pacat si Judecata de Apoi, pentru ca recent am participat la un proiect privind religia la romani. Dar despre religia Internetului la romani uite ca chiar nu mi-a trecut prin cap sa intreb 🙂

Pentru ca se stie “ca romanii se pricep la politica”, in ce fel crezi ca ar putea fi cooptati A-listerii in campania electorala de anul viitor?

In primul rand si cel mai important, in propunerea unor teme pe agenda publica, bazandu-se pe credibilitatea si audienta pe care și-au construit-o intre timp. E ca si la celelalte mijloace media: credibilitate + voce = interesant. In plus, adauga diversitate: “vezi, pana si bloggerii spun asta!” In plus, daca e facuta concertat, adauga impresia de putere a atitudinii: “mama, cati spun acelasi lucru! O fi ceva adevar în ce spun ei, ca prea sunt multi”. Plus tentatia inevitabilelor soparle care vor fi inițial lansate pe bloguri pentru a fi convenient preluate de sursele mainstream de “informare”. The good ol’ story.

Intr-o mai mica masura, e posibil sa se încerce folosirea lor si pentru gestionarea participarii la vot. Daca se doreste o iesire cat mai mare la vot, atunci vocile bloggerilor sa contribuie la acest mesaj: hai la vot! Sariti, ne mananca! Vine catastrofa, de ce n-ai votat inca?. Daca se doreste pe dos, atunci din contra: lehamite, hai la mici, ce rost are sa votam. Depinde cine plateste lautarii.

Stiu: sunt cinic. Politica te face sa fii cinic. Nu cred in puterea unei campanii civice in Romania, pentru ca in general publicul de bloguri nu este interesat de campanii civice din zona politicului.

Putem sa ne asteptam la o schimbare a valorilor si mentalitatilor in societatea romaneasca, care sa porneasca initial de la cei care isi petrec majoritatea timpului pe Internet?

Raspunsul initial este: “nu”. Raspunsul nuantat este: “da, dar lent, in timp, pe masura ce cei care acum isi petrec majoritatea timpului pe Internet si au in consecinta varste pana in 35 – 40 de ani vor inainta in varsta si vor acumula suficiente resurse materiale si simbolice incat sa aiba influenta in modelarea societatii”. E un proces lung, in general cu inertie de ordinul deceniilor. Incet si trist, ca la vaduve. Nu se schimba lucrurile peste noapte, ci de regula prin inlocuirea generatiilor.

Poti sa ne explici in cateva grafice “forta Facebook-ului in Romania”?

Damn it! M-ai prins intr-o perioada foarte inghesuita si aglomerata a existentei mele. Asta chiar n-o pot face acum. Promit sa ma revansez cu proxima ocazie! 🙂


View Comments