De ce nu ar trebui sa scrie toata lumea despre publicitatea pe mobil? Vezi Mashable!


smartphones

In acest articol aparut zilele trecute pe Mashable se reia sloganul “anul acesta va fi anul publicitatii pe mobil”. Pe langa faptul ca de cel putin 7 ani se tot sustine acest lucru, deci nu e nimic nou, cele 5 argumente sunt mai mult decat fragile. Sa le luam pe rand:

1. Cresc cererea si lichiditatea. Da este adevarat, tot mai multi marketeri doresc sa implementeze campanii pe mobil din diverse motive (si nu neaparat pentru un mai bun angajament cu consumatorii sau un ROI mai bun).

Sunt deja mai multe studii care arata ca peste 50% din click-urile pe bannerele mobile se fac din greseala, iar faptul ca un procent imens de spatiu disponibil nu se vinde se traduce in preturi foarte mici, care in unele cazuri inseamna un ROI mai bun fata de online.

De fapt cererea e in crestere constanta an de an, dar sumele cheltuite cu publicitatea pe mobil ar trebui sa fie de zece ori mai mari in 2012 ca sa insemne ceva. Nu vom vedea asa ceva.

2. Publicitatea pe mobil bazata pe localizare isi ia avant. Iar e o vesnic tanara speranta. Poate doar in acele situatii unde intr-adevar are impact (hoteluri sau retail) dar care nu sunt adoptate la scara larga (majoritatea celor din industria hoteliera ignora mediul mobil, la fel e si in cazul celor din retail).

In rest, va mai trece ceva timp pana ce comunicarile vor deveni cu adevarat personale si adaptate destinatarului astfel incat publicitatea pe mobil bazata pe localizare isi ia avant. Cei de la Blyk care incearca si acest tip de comunicare au avut nevoie de ani buni sa ajunga la o comunitate de 4 milioane de persoane.

3. Licitatiile in timp real pentru reclamele pe mobil va aduce beneficii atat cumparatorilor cat si vanzatorilor. Vezi punctul 1, spatiile de vanzare sunt foarte multe, deja cei care sperau sa faca bani cu aplicatii gratuite din vanzarea de publicitate au migrat spre solutii freemium, pentru ca banii sunt prea putini.

In concluzie, impactul asupra pietei va fi neglijabil.

4. Rich media va imbunatati calitatea reclamelor pe mobil si gradul de interactiune cu consumatorii. Este adevarat, stiu cateva studii de caz foarte frumoasa, singura problema este ca ele se limiteaza la posesori de iPhone si Android, care la nivel global sunt sub 10% din utilizatorii de telefoane mobile.

Chiar si in SUA, unde se vand mai multe smartphone decat telefoane obisnuite si unde Apple cu platforma iAd a mizat pe rich media, piata nu este suficient de mare pentru a vedea o crestere spectaculoasa.Repet, chiar daca se dubleaza ponderea cheltuielilor cu publicitatea pe mobil de la 1,5% la aproape 3% nu inseamna ca 2012 va fi anul publicitatii pe mobil.

Prognozele pentru SUA in 2012 sunt: TV 64,8 miliarde USD, internet 39,5 miliarde USD, presa tiparita 33,8 miliarde USD, mobile advertising 4,1 miliarde USD.

5. Ultimul argument se bazeaza pe beneficiile platformei Nexage (autorul articolului fiind presedintele companiei) si nu vad sensul de a-l comenta cand piata din SUA (la care se refera articolul) este dominata de Google, Millenial Media si Apple (peste 50% din piata).

In concluzie, 2012 va fi un an de crestere pentru publicitatea pe mobil, dar nu va fi anul mobile marketing. Nici in SUA, nici in Romania. Mai avem de asteptat 🙂


Dan Virtopeanu | Antreprenor Profil LinkedIn | Twitter | Blog personal

View Comments