Posted By Costin

Studiu: Tabletele si laptop-urile, vedetele cresterii vanzarilor in domeniul IT (GfK TEMAX)


GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology.

Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAX® la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indicator care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite.

Conform datelor date publicitatii astazi de catre Gfk, pe piata bunurilor de folosinta indelungata, cel mai mare sector, IT-ul, a fost singurul care a inregistrat o usoara crestere, cu 3,2% fata de T1 2011. Electrocasnicele au avut un nivel relativ stabil (0,2%), in timp ce pietele foto si electrocanice mici au scazut cu -1% si, respectiv -1,3%. In contrapartida, electrocasnicele mari, echipamentele de birou si telecom au dat semne mai putin incurajatoare in T1 2012.

Va readuc aminte ca in urma cu un an de zile sectorul foto era in crestere cu aproape 30%, cateva luni mai tarziu semnaland inca o crestere, de 18%. Iata mai jos rezultatele in detaliu.

IT: Laptopurile și tabletele rămân vedetele sectorului și la început de an

În primul trimestru al lui 2012 piața de IT a rămas pe un trend crescător față de aceeași perioadă a anului trecut. Înregistrând o valoare de 101 milioane Euro, totalul vânzărilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011. Categoriile de produse care au menținut sectorul pe creștere au fost laptopurile și tabletele.

Vânzările de tablete au reușit să crească considerabil în decursul ultimelor trimestre, datorită avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, ușor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicată. Astfel, tabletele au reușit să demonstreze că pot fi mai mult decât un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte ușor accesul la internet și putând fi personalizate cu ajutorul aplicațiilor mobile.

Electronicele: sector în stagnare

În acest prim trimestru, piața de electronice a stagnat. Vânzările totale au ajuns la 62 milioane euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar condițiile meteo nefavorabile au influențat comportamentului consumatorului.

În cadrul sectorului de electronice s-au înregistrat rate de scădere de două cifre pentru mai toate categoriile, cu excepția televizoarelor, a consolelor video și a sistemelor audio.

Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanța vânzărilor a fost asociată cu o eroziune de preț de aproape 15%.

Sistemele audio, un segment unde 7 vânzări din 10 sunt făcute de sisteme home cinema, au înregistrat o rată de scădere de aproape 7%, chiar dacă prețul acestor produse a crescut cu 7%. Astfel, creșterea vânzărilor de dispozitive Blu-Ray a fost principala cauză a aprecierii prețului. În cadrul categoriei home cinema, sistemele 5.1 au fost cele preferate.

Foto: Un trimestru slab pentru ramele foto digitale

Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane euro în T1 2012, o performanță cu 1% mai slabă decât în T1 2011.

În termeni de unități vândute, segmentul compactelor a crescut ușor, însă nu a generat valoare adăugată pe piață. Acest lucru s-a datorat eroziunii de preț, dar și ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile își continuă evoluția pozitivă, dar creșterea nu a reușit să determine și o creștere a întregii piețe de camere digitale.

Chiar dacă în cadrul segmentului de compacte mai mult de două treimi din dispozitivele vândute costă sub 100 euro, în termeni de caracteristici acestea se îndreaptă către factori mai mari de zoom. 4x<5x este noul standard. Interesant este că și compactele high end au avut o dinamică pozitivă. Vestea cu adevărat proastă pentru piața foto se referă la evoluția slabă a ramelor foto digitale care au înregistrat scăderi de aproximativ 32%.


Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments