Posted By Invitat

In ce directie trebuie sa se indrepte dezvoltatorii de aplicatii mobile pentru turism?


Articol trimis de Petrus Lungu – owner @ Ghid Turistic Digital 2.0.
Blog | Facebook | LinkedIn

scrie si tu pe refresh.ro –

aplicatii mobile pentru turism

In ultimul timp am urmarit mai toate sondajele legate de piata de telefonie mobila (in calitate de utilizator de smartphone si aplicatii mobile, niciodata ca specialist!), in special smartphones, din Romania si am ajuns la concluzia ca dezvoltatorii locali de aplicatii mobile cu aplicabilitate in turism ar trebui sa se orienteze mai mult catre ceea ce vor utilizatorii.

Asta pe fondul adaptarii rapide la nivel national a internetului pe mobil si a comportamentului de consum orientat in principal catre retele sociale si consumul de stiri, precum si a adoptarii smartphone-urilor sau a mai multor dispozitive mobile per utilizator.

Internetul este considerat a doua cea mai importanta tehnologie, acesta fiind vazut ca esential de 79% dintre respondenti.

Sursa: studiu realizat de agentia Initiative Media, in iulie 2010, pe un esantion de 612 respondenti, cu varste cuprinse intre 21 si 45 de ani. (via wall-street.ro)

Intr-adevar, aceasta orientare este supusa riscului de a se indeparta cumva de la scopul aplicatiilor. Totusi, sunt de parere ca se pot face aplicatii utile.

in Romania, 26% dintre respondenti si-au folosit telefonul mobil pentru a efectua cel putin o tranzactie bancara in ultimele sase luni si numai 22% au achizitionat vreodata bunuri sau servicii prin intermediul site-ului mobil al vreunui retailer.

Sursa: Consumatorii si Convergenta IV, divizia globala de Informatii, Comunicare si Divertisment a KPMG, 2010, pe un esantion de 5.600 de consumatori din 22 tari, inclusiv Romania (via wall-street.ro)

Cu siguranta statisticile de mai sus au fost influentate de numarul limitat de romani din esantionul analizat, dar luate impreuna cu situatia actuala a pietei ce se deschide catre microplati si formeaza un cadrul propice de dezvoltare pentru aplicatiile sau mobisiturile de m-banking, sustin nevoia utilizatorilor de a plati mici servicii prin intermediul telefonului mobil. si asta fie prin SMS, fie prin serviciile de m-banking (internet banking la nivel de aplicatie mobila sau mobisit).

Exemple de aplicatii sau servicii ce deservesc serviciile turistice avem: vezi plata accesului la metrou/abonamentul pe o zi la RATB prin SMS sau aplicatia Cinemagia ce permite achizitionarea de bilete direct de pe telefonul mobil in reteaua Vodafone. 

Dar exista aplicatii ce permit microplati orientate strict catre piata calatoriilor? Cel mai la indemana exemplu care imi vine in minte este city card-ul aferent unui oras turistic din Romania, transpus intr-o aplicatie mobila ce ar trebui sa faciliteze plata serviciilor de transport, a accesului la diferite obiective turistice sau achizitionarea unui voucher pentru unul din restaurantele inscrise in programul de promovare a orasului. Asta presupune un parteneriat cu operatorul de telefonie mobila, astfel incat toate microplatile sa fie inregistrate pe factura de servicii de telefonie mobila.

Sunt constient ca astfel de aplicatii s-ar preta cel mai bine utilizatorilor autohtoni si ca ar mai dura ceva pana piata romaneasca de mobile va adopat solutii ca Google Wallet si tehnologia NFC. Pana atunci, la fel de bine pot fi integrate solutii de internet banking in astfel de aplicatii, cu riscul de a restrange paleta de utilizatori doar la cei ce utilizeaza serviciile de internet banking de la bancile ce accepta astfel de colaborari. Dar la fel se intampla si in anume campanii de reduceri pentru cei ce au carduri doar sub o anume licenta, nu?

Lasam acum la o parte problema platilor mobile integrate in aplicatiile cu aplicabilitate in turism si ne orientam mai mult pe partea de informare si conectare a turistului, apecte confirmate si de studiul marca Unlock Research, din 2012. inainte de a ma lansa in opinii, sa aruncam o privire peste datele de mai jos:

79,3% dintre romani utilizeaza internetul mobil pentru a face cautari

54,4% dintre romani utilizeaza internetul mobil pentru a accesa e-mailul

48,5% dintre romani citesc presa de pe telefonul mobil

44,4% dintre romani descarca poze de pe internet prin intermediul telefonului mobil

33,7% dintre romani descarca jocuri de pe internet prin intermediul telefonului mobil

30,5% dintre romani acceseaza retelele sociale prin intermediul telefonului mobil

29,1% dintre romani se uita la filme si videoclipuri pe internet prin intermediul telefonului mobil

19% dintre romani se joaca jocuri online prin intermediul telefonului mobil

Sursa: studiu Loudhouse Research, 2010 (via businessmagazin.ro)

La ce concluzie ajungem raportand cele de mai sus la piata de turism mobil (chiar asa, putem vorbi de asa ceva in Romania?)? Ei bine, se pare ca utilizatorul de aplicatii mobile cu aplicabilitate in turism poate fi impresionat in mai multe feluri, acoperind astfel toate ariile de interes subliniate de studiul citat.

In primul rand, este evident ca utilizatorului roman de aplicatii mobile ii place sa socializeze online prin intermediul retelelor de socializare, ceea ce inseamna ca dezvoltatorii de aplicatii de turism ar trebui sa permita utilizatorilor autentificarea prin intermediul unor conturi pe cele mai folosite retele sociale si sa permita acestora partajarea activitatilor mijlocite de aplicatie: check-in, photo sharing, postare de recenzii etc.

Dupa cum se poate observa, in topul preferintelor utilizatorilor romani de smartphone-uri se claseaza cautarile pe Google, ceea ce denota faptul ca acestia isi doresc intotdeauna o informatie in plus fata de ce ofera aplicatia. Cate aplicatii mobile de turism dezvoltate in RO ati vazut sa permita utilizatorilor sa vina cu continut propriu in varii circumstante?

Ca sa intelegeti mai bine, va dau exemplul unei aplicatii orientate catre promovarea unor obiective turistice, ce pune la dispozitie doar informatii legate de drumul cu masina pana la destinatie. Ce fac cei care intentioneaza sa ajunga intr-o anume destinatie cu alte mijloace de transport, daca nu sa isi documenteze singuri posibilitatile de transport?

Plecand de la premisa ca romanii citesc stiri pe telefon, as dori sa mai subliniez si r0stul stirilor din turism. Sunt o gramada de situri de turism care agrega stiri si le servesc ca atare vizitatorilor. Revenind la partea de mobile, am intalnit cazuri in care in aplicatia unei agentii de turism era integrat un feed de stiri. Sincer sa fiu, nu i-am vazut rostul, mai ales ca stirile se serveau la gramada.

Daca tot se merge pe ideea de a furniza stiri in aplicatiile de turism, macar sa se furnizeze targetat, in functie de orasul/zona obiectivului de care e interesat utilizatorul. si aici ma refer la stiri specifice despre orasul/zona in cauza (modificari in programul de circulatie al mijloacelor de transport in comun, evenimente culturale si turistice, modificari programe muzee etc.), in special stiri ce pot fi utile turistului.

Din informatiile disponibile mai jos reiese clar ca utilizatorul roman de smartphone-uri prefera aplicatiile mobile in detrimentul mobisiturilor, desi in multe cazuri acestea pot fi mult mai accesibile in materie de consum de date fata de aplicatii.

– 69% au descarcat aplicatii pentru mobile

– jocurile, playerele audio, GPS-ul si aplicatiile de navigare au, de departe, cel mai mare nivel de penetrare. 70% dintre respondenti si-au insalat o astfel de aplicatie

– 31% din totalul activitatilor realizate de romani pe terminalele mobile sunt servicii de date

– Durata medie a timpului petrecut online de pe telefonul mobil este de 18 minute

Sursa: studiu “Unlocking the Power of Mobile“, Initiative Romania, aprilie 2011, pe un estantion de 800 de utilizatori de telefonie mobila din Romania, aprilie 2011 (via refresh.ro)

Legat de antrenarea utilizatorilor in interactiunea cu brandul unei companii de turism, un rol important il pot avea jocurile interactive cu tema turistica: de la quiz-uri si puzzle-uri la jocuri animate. Pentru exemplu ies din zona de mobile si intru putin in cea de PC browsing si Facebook, asa pot da exemplu jocul Planes dezvoltat de echipa paravion.ro. Imaginati-va fel de fel de reconstituiri focusate pe o poveste ce poate fi traita prin intermediul unui joc pe telefon, astfel furnizandu-i-se utilizatorului informatii utile despre istoricul obiectivului si alte asemenea.

De asemenea, localizarea obiectivelor sau punctelor de interes este un aspect mult cautat de catre utilizatori. Cea mai mare greseala in aceasta directie consta in complexitatea operatiunii ce are ca rezultat consumul mare de date. Putini dezvoltatori au in vedere descarcarea punctelor de interes in memoria telefonului si folosirea lor offline.

Ce este cel mai important e ca informatia furnizata prin intermediul aplicatiilor mobile sa fie cat mai succinta pentru a nu plictisi utilizatorul, in fond si la urma urmei nu este un suport pentru cercetare ci pentru descoperire de noi informatii si ghidare.

Inca sunt in dilema in ceea ce priveste complexitatea unei aplicatii mobile cu aplicabilitate in turism, dar cu siguranta de la momentul in care mi-am ridicat aceasta problema si pana acum mi-am mai schimbat perspectiva asupra utilitatii unei aplicatii dedicate.

Voi cum vedeti dezvoltarea unei aplicatii mobile cu aplicabilitate in turism?


View Comments