Posted By Costin

Gfk Temax T1 2013: un trimestu bun pentru D-SLR-uri, smarphone-uri si tablete


Asa cum bine stiti din articolele publicate de-a lungul vremii, GfK Temax este un indice utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK.

in magazin
foto: shutterstock.com

Panelul de retail cuprinde date de la peste 390,000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAX® la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indicator care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite.

T1 2013 a adus o crestere a pietei bunurilor de folosinta indelungata de 4% fata de acelasi trimestru din 2012, atingand valoarea de 349 de milioane de euro. In afara de piata de electrocasnice mari si de electronice, toate sectoarele monitorizate de GfK TEMAX au inregistrat cresteri.

Rezulatele pentru T1 2013 le gasiti mai jos, date despre trimestrele precedente puteti gasi urmarind etichetele de la finalul articolului.

Primul trimestru al anului a adus o creştere a pieţei bunurilor de folosinţă îndelungată din România de 4% faţă de acelaşi trimestru al lui 2012, atingând valoarea de 349 de milioane de euro. Exceptând piaţa de electrocasnice mari şi piaţa de electronice, toate sectoarele monitorizate de GfK TEMAX au înregistrat rate de creșteri pozitive în valoare.

Cel mai mare sector rămâne cel de IT, menținându-se la o valoare relativ stabilă de 105 milioane de euro după o creștere de 0,9% față de T1 2012. Cea mai mare creștere de valoare s-a înregistrat în sectorul Telecom (18,2%). Rate de creșteri negative au apărut pe piața de electronice (-2,3%) şi pe piața de electrocasnice mari (-2,1%), sector ce se află pe o pantă descendentă încă de anul trecut.

Telecom: Evoluție pozitivă datorită smartphone-urilor

Valoarea totală a pieței de telefoane mobile și smartphone-uri a crescut cu 18% în primul trimestru al lui 2013 față de aceeași perioadă a anului trecut, însumând 88 de milioane de euro, valoare estimată nesubvenționată.

Noile modele de smartphone-uri lansate în ultimele perioade au contribuit la creșterea segmentului de smartphone-uri cu 58%, în timp ce o scădere a cererii pentru telefoane mobile a produs o rată de creștere negativă de -29% pentru aceste produse.

Având în vedere predominanța telefoanelor mobile din punct de vedere al unităților vândute și preferința actuală a consumatorilor pentru smartphone-uri, se întrevede un mare potențial pentru acest segment în 2013.

Piața foto a atins o valoare totală de 9 milioane de euro în T1 2013, o performanță cu 11% mai bună față de T1 2012.

În timp ce camerele foto compacte au crescut cu 2% în valoare, segmentul de DSLR-uri a avut rate de creștere de două cifre și a salvat sectorul. Aparatele compacte au înregistrat o apreciere a prețului de două cifre, deși numărul de unități vândute a fost mai mic, prețul mai mare al produselor vândute a dus la creșterea în valoare a segmentului.

Când vine vorba de camere cu caracteristici mai bune, există o cerere tot mai mare pentru DSLR-uri, în special cele entry level și pentru compacte de top.

Până în acest moment, piața foto a gestionat bine competiția reprezentată de smartphone-uri și generează optimism pentru anul 2013.

Piața de imprimante și multifuncționale: Imprimantele laser au adus o rată de creștere pozitivă pentru întregul sector

Piața de imprimante și multifuncționale a înregistrat o ușoară creștere de 3,9% față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 8 milioane de euro.

Segmentul care a generat creșterea a fost acela al imprimantelor și multifuncționalelor laser care a depășit nivelul echilibrat la care s-a aflat în ultimele trimestre. Întregul segment al tehnologiei ink continuă trendul descendent.

Per total, piața de imprimante și multifuncționale a arătat o ușoară revenire după o lungă perioadă de timp.

IT: Tabletele media și perifericele sunt pe un trend crescător

În primul trimestru al anului piața de IT a înregistrat o ușoară creștere de 0,9% față de T1 2012, ajungând la o valoare de 105 milioane de euro. Segmentul cu cea mai mare creștere a fost cel al tabletelor media, o piață tânără aflată în plină expansiune. În acest context, piața de computere portabile a înregistrat o ușoară descreștere.

Perifericele (tastaturi, mouse-i) sunt de asemenea pe un trend crescător.

Calculatoarele desk și monitoarele au scăzut mult și continuă să piardă teren pe piața de IT.

Electrocasnice mici: Un trimestru instabil

Din punct de vedere al valorii, piața de electrocasnice mici a crescut în T1 2013 cu 0,9% față de același trimestru al anului trecut. Totuși, comparând cele două trimestre, cererea de electrocasnice mici s-a redus. Consumatorii au ales produse mai scumpe, fapt ce a dus la creșterea în valoare a întregului sector.

Cererea pentru aparate de îndepărtat părul a crescut în acest trimestru cu ocazia celor două sărbători: Valentine’s Day și Ziua Femeii. Categorii de produse precum aparate de ras, trusele complete de îngrijire pentru îndepărtarea părului corporal și facial, aparate pentru femei de îndepărtare a părului care folosesc tehnologia laser/IPL au înregistrat creșteri.

Concentrarea pe produse mai scumpe precum expresoarele fullautomate și roboții de bucătărie cu motoare puternice au adus valoare adăugată pe piață. Totodată preferința consumatorilor pentru dispozitive cu caracteristici mai bune, precum blenderele de mână metalice, blenderele de mână cu accesorii incluse, aspiratoarele cu motoare mai puternice și expresoarele fullautomate care au carcasă de metal au adus modelele cu prețuri mai mari în centrul atenției.

Electrocasnice mari: Debut lent pentru piața de electrocasnice mari

Sectorul de electrocasnice mari a înregistrat o scădere a valorii vânzărilor de -2,1% în primul trimestru al lui 2013 față de T1 2012, ajungând la o valoare totală de 58 milioane de euro. Acest început de an lent a fost cauzat în principal de continuarea trendului din 2012: piețele de aragazuri, frigidere și mașini de spălat rufe au scăzut ușor, în timp ce piețele de cuptoare, plite și hote au înregistrat creșteri importante.

Piața de frigidere este marcată de o tendință clară spre frigiderele cu sistem No Frost incorporat care reprezintă 19% din totalul de unități vândute și spre dispozitivele cu o eficiență energetică mai mare. Totuși această categorie se dezvoltă într-un ritm lent. În timp ce mașinile de spălat rufe cu încarcare frontală au suferit o scădere ușoară, vânzările din segmentul de semiautomate au scăzut puternic, fapt ce a dus la o scădere totală a pieței de mașini de spălat rufe cu 3% în T1 2013 față de T1 2012.

Privind la tendințele din sectorul de electrocasnice mari, este vizibilă o preferință în creștere pentru aparatele incorporabile, ce au crescut cu 13% în T1 2013 față de același trimestru din 2012. Totodată în această categorie tot mai mulți consumatori au ales produsele cu caracteristici mai bune precum plitele cu inducție și cuptoarele cu autocurățare catalitică, produse ale căror vânzări au crescut cu mai mult de 20%.

Electronice: Start dificil în 2013

Primul trimestru al lui 2013 a adus o scădere de 2,3% pentru sectorul de electronice, valoarea totală a vânzărilor ajungând la 57 de milioane de euro. Majoritatea segmentelor din cadrul sectorului de electronice au înregistrat rate de creștere negative de două cifre, mai puțin piața de televizoare cu ecran plat care a încheiat primul trimestru la o valoare a vânzărilor foarte apropiată de cea din T1 2012.

Scăderea cererii vine după un ultim trimestru foarte bun al lui 2012, susţinut de numeroase activități promoționale care au impulsionat cererea și au scăzut nevoia de achiziții pentru următoarele luni.

Faptul că performanța de pe piața televizoarelor, una dintre cele mai mari piețe din cadrul sectorului de electronice, a depins mult de diferite activități promoționale, toate având în vedere reducerea prețurilor, a avut consecințe atât pozitive cât și negative asupra producătorilor și retailerilor. Un rezultat pozitiv a fost acela că au influențat dorința de a cumpăra într-o perioadă de criză, când tendința consumatorilor este de a amâna achiziția de bunuri de folosință îndelungată. Părțile negative sunt eroziunea prețului, scăderea valorii adăugate și a profitabilității promoțiilor și apariția unei rezistențe a consumatorilor în fața promoțiilor tradiționale.

Este de așteptat ca în 2013 să crească cererea pentru televizoare cu ecrane mari și pentru cele ce permit conexiune la internet, televizoarele „smart”.


Costin are 39 de ani și creează conținut din 2004. Gândește digital la Thinkdigital din 2015, iar în trecut a lucrat pentru ProTV (Project Manager @ Internet Business Unit), Bakers Digital Communication (Managing Director) și a dezvoltat 2 jocuri MMORPGs, cu unul dintre ele câstigând locul 1 la Internetics în 2004, ca freelancer.

View Comments